Linképítés félsiker, de hogyan? Greenlight pályázatokban

Greenlight pályázati támogatások

Mindig jókat mosolygok, amikor látok egyes marketingeseket veszettül bizonygatni, hogy mennyire nincs értelme a linképítésnek, utána meg mindig látom a friss linkjeiket a gyűjteményekben.

Ó, biztos csak véletlenül kerültek azok oda! Mint ahogy az is véletlen, hogy ha megnézed a találati listák első helyén tanyázó honlapokat, akkor nem pár száz vagy pár ezer backlinkjük van, hanem százezres, milliós nagyságrendű mennyiség, ami napról napra nő.

 

Provokatív kérdésem lenne: szerinted ha nem építesz linkeket az oldaladra, akkor mégis mi a bánattól kerülne előbbre a találati listában? Ja, tudom: attól, hogy annyira fergeteges a tartalmad, hogy az emberek úgyis meg fogják majd osztani a honlapjukon, meg mindenhol. Hát persze. Jó reggelt kívánok! Ez sosem fog megtörténni, legalábbis nem akkora menyiségben, mint ahogy az elegendő lenne. Ha egy bejáratott, napi sokezres látogatószámú portálod van, akkor esetleg, de nem akarlak elkeseríteni, még ezek a portálok is épít(tet)nek linket…

Egyelőre nem létezik más alternatíva a linképítés helyett. (Kivéve, ha magasról teszel mindenre és csakis fizetős reklámokra alapozol, ami szintén egy megoldás, csak nem túl pénztárcabarát.) Ami viszont tény, a linképítés átalakulóban van, és folyamatosan új és új megoldások kellenek, egyre több dologra kell odafigyelni, hogy valóban hatékony legyen. Ma már rég nemcsak arról szól, hogy beajánlod a linket pár gyűjteménybe: sokkal, de sokkal összetettebb a dolog. A Google szempontjainak csak egy része nyilvános, de így is elég sokat tudunk. Összefoglalom a legfontosabb szempontokat:

A linképítésben alapvetően az a fontos, hogy minél természetesebbnek tűnjön: bármi, ami egyértelműen arra utal, hogy manipuláció történt, kerülendő.

A mennyiség a fontos, vagy a minőség?

Mindkettő fontos, de a legeslegfontosabb az, hogy természetesnek tűnjön, vagyis leginkább folyamatos legyen! Ha egy nap építesz 100 linket, utána meg fél évig semmit, akkor az nem természetes. De ha mindennap építesz 1 db linket, akkor az már sokkal hihetőbb növekedés. Különösen figyelj oda, ha az oldaladat összekötötted a Google Analytics rendszerével. Így ugyanis a Google mindent tud az oldaladról, és könnyen kiszűri, hogy ha mondjuk van napi 10 látogatód, akkor természetes módon nem épülhet napi 20 linked.

Ugyanígy amikor egyesek nagyon okosnak képzelik magukat, és csak és kizárólag magas PageRank értékű oldalakra építenek: Szerinted mennyire hihető, hogy csakis 6-os PR értékű oldalak hivatkoznak rád? Nem életszerűbb valamivel, ha kisebb látogatottságú, “gagyi” oldalakról is érkeznek linkek?

A linkkatalógusok már nem érnek semmit?

Tény: sokkal többet ér, ha egy releváns és erős oldal hivatkozik a tiédre. Nagyon divatba jöttek a PR cikkek pontosan azért, mert ezek értékes hivatkozást jelentenek. De ez drága mulatság. Jobban megéri kisebb oldalakról sok linket gyűjteni, mint kevés nagyról semennyit. Pénzügyi hasonlattal élve: Jobb a sűrű fillér, mint a ritka forint.

Az, hogy a linkkatalógusok, linkgyűjtemények, linkmegosztó oldalak nem érnek semmit, egy napon talán igaz lesz, de most még nem. A linkkatalógusok, ahol egy rövid szöveget is kell írnod a beajánlott link mellé, sokkal többet érnek, mint a linkgyűjtemények, ahol csak maga a link szerepel egy horgonyszöveggel.

Mire érdemes odafigyelni:

  • Soha ne másold a szöveget! A Google a duplikációt hátrasorolással bünteti, és ez akkor is így van, ha linkgyűjteményekről van szó.
  • Törekedj az egyediségre a horgonyszöveget illetően is, ami a cím / linkszöveg szokott lenni. Bár csábító lehet mindig a kulcsszavakat beletenni, érdemes a Google figyelmét néhány “spontánabb” linkszöveggel elaltatni. Hiszen gondolj bele, hogy “természetes” linkajánlás esetén hogyan hivatkoznak az oldaladra: nem biztos, hogy pont úgy, ahogy egy profi linképítő. Amíg te azt írnád, hogy “jó minőségű akciós kutyaól webáruház várja szeretettel kedves vásárlóit”, addig egy téged megemlítő kutyás blogger úgy is hivatkozhat rád, hogy “vettem egy f@sza kutyaólat itt, imádja a blöki”. Az “itt” pedig biztos nem kulcsszavad � Szóval ilyeneket is érdemes belecsempészned a természetesség érdekében!
  • Figyelj a helyesírásra! Ha nem vagy a helyesírás bajnoka, nem tragédia, de ha linket építesz, akkor figyelj oda arra, hogy legalább a kulcsszavakat helyesen írd, különben feleslegesen dolgoztál. Sokszor látom, hogy hiba, elgépelés van a beajánlott linkszövegekben, és az is sokszor előfordul, hogy az illető nem tesz szóközt a vessző után, így gyakorlatilag nem különül el a kulcsszó, hanem egybe van írva az előzővel…
  • A Google van már annyira szofisztikált, hogy a szövegkörnyezetet is figyelembe veszi – ezért fontos, hogy az releváns legyen! És persze minél hosszabb a szöveg, annál jobb. WordPressben például ha egy-egy rövidebb blogbejegyzést írok, akkor hiába szerepel a kulcsszó minden szükséges helyen, a Yoast nevű plugin mégsem ítéli jónak SEO szempontból. Ennek az oka a kulcsszósűrűségben keresendő. Ez nem lehet túlságosan magas, de egy rövid szövegben “nem tud” optimális lenni az arány. Tehát a linkkatalógusokban, bármennyire is fárasztó, érdemes minél hosszabb szöveget írnod.

Közösségi média és SEO

A Google most már azt is figyelembe veszi a rangsorolásnál, hogy milyen interakciót generál a weboldalad a közösségi oldalakon.

Ha megosztod a linkedet és azt a posztot sokan lájkolják, megosztják, akkorértékesebbnek fogja ítélni a webldaladat, és előrébb kerülsz a keresőkben. Tehát:

  • a blogbejegyzéseidet mindig oszd meg a lehető legtöbb közösségi média felületen:Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, és persze Google+
  • ha írsz egy bármilyen posztot, tedd bele az oldalad linkjét! Túl azon, hogy kattinthatnak az oldaladra, még SEO szempontból is előnyös.
  • töltsd ki a profilokat is és mindig szerepeljen ott a linked!

És igen – ez is linképítés, nemcsak a gyűjteményekbe való ajánlgatás! Amint mondtam, a linképítés már nem azt jelenti, amit régen. De attól még linképítés marad!Vagyis a weboldaladnak a Google keresőben történő előrejutását célzó, tudatos cselekvés.